Rivel in een nieuw jasje

BIG bicycles gaat het merk Rivel nieuw leven inblazen. In 2005 werd het fietsmerk als onderdeel van Union door BIG bicycles overgenomen. De fietsen van Rivel krijgen volgens Jan Hafkamp van BIG bicycles een nieuwe uitstraling.

 

Rivel in een nieuw jasje

Hij vertelt over de koers voor 2017: “We bieden de Rivel fietsen uitsluitend aan via de vakhandel en we hebben daarin gekozen voor een vast dealernetwerk.” BIG werkt daarbij met een buitendienst van vier personen en de grossiers Wagelaar en Gransier op de Nederlandse en Duitse markt. Volgens Hafkamp met succes: “BIG bicycles heeft door zijn ervaring fietslijnen ontwikkeld die passen in deze tijd. Kwaliteit staat voorop voor een comfortabele stadsfiets. Een van de USP’s van Rivel is dat de fiets absoluut niet online aangeboden mag worden door de dealers. Hiermee garanderen wij een goede marge voor de dealers. De ‘internet of things’ verandert de wereld. Wij zijn ons hiervan bewust, maar wij willen de vakhandel ook laten profiteren met een goede marge. De service van de vakhandel is essentieel voor de consument, zodat zij veilig kunnen blijven fietsen.”

 

E-bike met krachtige accu

BIG bicycles heeft voor Rivel een e-bike lijn opgezet. Hafkamp: “Een e-bike met een krachtige accu. Een e-bike die continu wordt vernieuwd en dat doen we in samenwerking met onze dealers.” BIG bicycles zet een prototype uit bij de dealers, zodat met de feedback de fiets kan worden verbeterd en geoptimaliseerd. In het voorjaar van 2017 wordt de nieuwe Rivel De Central Park e-bike op de markt gebracht.

 

Productie in Europa

De Rivel fietsen worden in Europa geproduceerd. “Een joint venture met de fietsfabriek maakt het mogelijk dat BIG korte levertijden kan garanderen. Dealers hoeven de voorordening van fietsen niet zes maanden van te voren door te geven. Dit is veelal wel het geval bij de grote merken”, aldus Hafkamp. Om de voorraadpositie van een dealer op elk gewenst moment te kunnen aanvullen, wil BIG wel graag een planning ontvangen. “Fietsen produceren blijft een productieproces dat wij zo efficiënt mogelijk willen inrichten. BIG bicycles wil samen groeien met de dealers, door het aanbieden van betaalbare e-bikes. Een e-bike in een modern jasje, die uitstekende prestaties levert tegen een betaalbare prijs.”

 

BRON : Tweewieler.nl

Hollandia oer-Hollands exportmerk

BIG bicycles heeft met het merk Hollandia een merk in huis dat zijn oorsprong heeft in 1895. Met Hollandia heeft BIG de afgelopen decennia fietslijnen ontwikkeld met namen die verwijzen naar een Holland-gevoel. De Hollandia fietsen worden wereldwijd geëxporteerd. Binnen Europa is Duitsland de grootste afnemer, maar de fietsen gaan ook naar de Verenigde Staten en Australië.

Hollandia oer-Hollands exportmerk

Enkele namen van ontwikkelde lijnen: de Hollandia Student, Hollandia FeelGood, Hollandia Fame, Hollandia CAVA, Hollandia MiMo. BIG Bicycles heeft ook een e-bike lijn ontwikkeld, de Hollandia Mobilit-E. Deze e-bike is verkrijgbaar in veel varianten en kleuren en is volgens BIG voorzien van een sterke accu. Jan Hafkamp van BIG Bicycles zegt hierover: “Deze accu wordt constant doorontwikkeld en is voorzien van de nieuwste techniek. De krachtige, kleine accu kan in een mandje voorop de fiets worden geplaatst.”

 

Korte levertijd voor alle fietsen

De productie van de Hollandia fietsen vindt plaats in Europa. Een joint venture met de fietsfabriek maakt het mogelijk dat BIG korte levertijden garandeert. De distributie vindt plaats via de grossiers Wagelaar en Gransier en de BIG buitendienst. “BIG Bicycles verkoopt de fiets ook online, echter wel met respect naar de dealer. De dealer ontvangt als partner zijn marge en behoudt daarmee zijn functie van een fietshandel die de complete fietsservice biedt aan zijn klanten”, aldus Hafkamp. Voor de toekomst zal de ontwikkeling in e-bikes volgens hem alleen maar toenemen. “Kwaliteitsfietsen en duurzaamheid spelen een belangrijke rol. Ook als exportproduct, de omzetstijging van e-bikes in Duitsland geeft aan dat ook daar de comfortabele e-bike zijn weg naar de consument vindt.”

 

BRON : Tweewieler.nl

Buitenlandse investeerders voor Hollandse fietsen

De Oostenrijkse private-equitypartij Granpool en de Hongaarse fietsfabrikant Neuzer hebben elk een minderheidsbelang genomen in de Bicycle Industries Group (BIG) uit Deventer. Granpool neemt het aandelenpakket over van privé-investeerder Marco Aarnink. De kleinere deelneming van Neuzer is afkomstig uit de belangen van managing director Jan Hafkamp van BIG en diens zakenpartner Alma De Weerd.

Hafkamp wil niet kwijt hoe de verdeling van de eigendom precies uitpakt en welke bedragen de nieuwe investeerders voor hun pakket hebben betaald. Evenmin noemt hij de omzet die de Overijsselse fietsengroothandel in 2016 behaalde.

 

Bekende merken zijn Hollandia en Rivel

BIG verkoopt per jaar zo’n 80.000 tot 100.000 fietsen in binnen- en buitenland. Hafkamp: ‘Op een totaal van rond een miljoen verkochte fietsen in Nederland in 2016 bedraagt het marktaandeel van BIG circa 7%.’ Exportlanden voor BIG zijn de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Verreweg het grootste deel van de fietsen die BIG levert, komt al uit de fabriek van het Hongaarse Neuzer, op zestig kilometer ten noorden van Boedapest. Dat geldt ook voor de als oer-Hollands bekendstaande eigen merken Hollandia en Rivel die het bedrijf bij de vakhandel afzet. Andere merken ontwikkelt BIG voor (alleen)verkoop door ketens. Voorbeelden daarvan zijn Pelikaan voor de doe-het-zelf-winkels van Gamma en Ranger voor Blokker.

 

Geld gaat naar ontwikkeling van e-bikes

Het kapitaal dat door de deelnemingen van Granpool en Neuzer beschikbaar komt, zal BIG vooral gebruiken voor de ontwikkeling van elektrische fietsen, oftewel e-bikes. Hafkamp: ‘Daar valt voor ons nog een inhaalslag te maken. Van alle fietsen die wij verkopen is 15% elektrisch, terwijl in Nederland nu al een op de drie fietsen die verkocht worden een e-bike is.’

De aandelentransactie dateert van begin januari.

 

BRON: FD.nl